Húsvétkor láthattuk a magyar Passiót

Pók Katalin írta 2021. 04. 06., k - 12:00 időpontban

Húsvétkor a „The Passion” magyar változatát a tv2 élőben közvetítette. Nagy öröm, hogy Hollandia, Anglia és az USA után hozzánk is elérkezett Jézus passió története magyar rendezővel, magyar színészekkel (egy kivétellel), és ismert magyar slágerekkel. A zenés, televíziós műsor a népszerű slágerekkel, és modern felfogású rendezéssel, láthatóan népszerűvé akarta tenni a jól ismert történetet, talán azok számára is, akik nem ismerik az Evangéliumot. Sikerült népszerűsíteni, közérthetővé tenni, ami örömmel tölthet el minden keresztény embert. 

Olyan ismert magyar együttesek, énekesek népszerű dalai csendültek fel, mint az LGT, Edda, Illés, Deák Bill Gyula, Korál, Cserháti Zsuzsa, Neoton, Republic, Tankcsapda, Piramis, Demjén, Caramel. Ez már önmagában félsiker, a kortárs magyar slágerek beillesztése a történetbe, közelebb hozza a mai emberhez a 2000 éves történetet. Mi tagadás ez egy modern változat, ami kerüli a korabeli öltözködést, és nyelvezetet. Talán egy kicsit túl könnyűvé sikerült tenni, de ha ennek missziós a célja, megbocsátható. Stohl András volt a narrátor, aki komolyan, érthetően és követhetően magyarázta az evangéliumi történetet. 

A televíziós műsor érdekessége volt, hogy közben zajlott egy városi esemény, az evangélikus fiatalok egy hatalmas átlátszó keresztet hoztak végig a városon a színpadig. Az óriási díszlet egyébként a Városligeti Műjégpályán volt felállítva. De ez mind nem volt elég, az online nézőközönség is be volt kapcsolva a történésekbe. Ők is a műsor részei voltak és kicsit furcsa módon, a műsor részei biztosítottak bennünket a műsor nagyszerűségéről.

A Passió rendezője nevéhez a Valami Amerika, és a Kincsem nagysikerű filmek kötődnek. Már a Kincsemben is megjelentek a korhoz nem illő modern elemek, ez volt a helyzet itt is. Mai modern öltözetű és frizurájú fiatalok játszották a 2000 év előtti szerepeket. Ha most játszódna így lenne, mert például az Utolsó vacsora résztvevői nagyrészt lányok voltak (kis feminizmus), akik a fiúkkal együtt iszogattak. Ennyire azért nem kellett volna modernizálni, mert ez már a történeti hűség rovására ment. Köztudott ugyanis, hogy az Utolsó vacsorán csak a 12 tanítvány vett részt Jézussal, csak velük ült az asztalnál, ahol megalapította az Eucharisztiát. Itt azonban zömében lányok viháncoltak. Azt már el se kell mondani, hogy a nők nem ettek egy asztalnál, sőt egyszobában sem a férfiakkal abban a korban. E mellett mégsem mehetünk el szó nélkül, hiányoltuk a 12 apostolt, és nem örültünk a borozgató nők látványának az Utolsó vacsorán. 

Bányai Kelemen Barna alakította Jézust, akire nagyon ráillett ez a szerep. Szavai és egész megjelenése komolyak, mélyek voltak, elhittük neki, hogy ő Jézus. Barsch Bence játszotta Júdás szerepét, eléggé erőteljesen és jól. Azt azonban furcsállottuk, hogy a feltámadási jelenetben Júdás ott táncolt és örvendezett a tanítványokkal, mikor ismerjük csúfos végét. Ő már nem lehetett ott az örvendező tanítványokkal, hiszen árulása után, felkötötte magát egy fára, így itt is a történelmi hűség sérült. 

Mária alakját Sena Dagadu alakította az egyetlen nem magyar szereplő, amely szereposztással nem érthetünk egyet. A rendező mentségére legyen mondva, hogy nem használta fel Emmerick Anna Katalin német misztikusnő elképesztően részletes és valósághű látomásait, mint Mel Gibson Jézusról készült híres filmje megalkotásához. Ő is úgy gondolta, mint sok más filmrendező, hogy közel-keleti zsidó nő hordozza csak magán e népcsoport jellegzetességeit, a barnább bőrt, sötét hajat és szemet. Emmerick Anna Katalin, aki megdöbbentő élességgel látott mindent, azt írja azonban, hogy Mária törékeny vöröses szőke hajú földöntúli szépségű nő volt, aki legtöbbször fátyolban járt, mert szépsége mindenkit megdöbbentett. Ezt támasztják alá a Mária jelenések szemtanúi is, tehát egyáltalán nem is hasonlít a közel-keleti tenyeres talpas megjelenítéshez. A misztikusnő leírása szerint már Mária fogantatása is szeplőtelen, Anna és Joachim szülők Isten csodálatos terve szerint nem hagyományos módon nemzik a szüzet így nem is csoda földöntúli szépsége. 

Ha a televíziós film missziós céllal készült, akkor eléggé problémás, hogy el sem hangzik, és a történetből sem tűnik ki, hogy Jézus értünk a mi bűneink megváltásáért önként adta életét. A narrátor megjelenítette a kínzó eszközöket, a keresztre feszítés szörnyű körülményeit, de ebből az Evangéliumban tájékozatlan számára nem volt evidens, hogy az áldozat önkéntes volt, Isten tervei szerint a Megváltásunkat szolgálta. Sajnos, egyes liberális felfogások szerint, ez csak úgy megtörtént, a nép gonoszsága miatt, mert kinek kell olyan Isten, aki halálra adja fiát? Ez a felfogás teljesen téves, és e Passió nem erősített meg bennünket ennek ellenkezőjéről.  

Még egy hiba volt a végén, hogy a narrátor nem közölte velünk, sem az események nem jelezték, hogy Jézus 3 nap múlva feltámadott halottaiból, így ránk a Feltámadás örömhírét hagyta. Halálunk után, mi is feltámadunk majd az ígéret szerint. Volt a végén egy örömtánc, (amiben Júdás is részt vett) de a tájékozatlanok számára ez nem volt világos, hogy mire vonatkozik. 

Összességében azért mégis örülnünk kell ennek az alkotásnak, mai volt, magával ragadó, a dalok révén is közel kerülhetett Jézus története az emberekhez. 

Új hozzászólás