A varsói gyorsvasút legelső magyar szakaszának munkálatai indúlnak hamarosan

HungaryFirst küldte be 2019. 01. 18., p - 15:31 időpontban

Fontos vasútvonalak újulhatnak meg a következő európai uniós költségvetési időszakban. Ezeken belül három olyan szakasz is, amely a páneurópai vasútvonal részét képezi. Minden vonalra már elkészült a megvalósíthatósági tanulmány.

A  varsói gyorsvasút legelső magyar szakaszának munkálatai indúlnak hamarosan
Fotó: Katona László

Nemzetgazdaságilag kiemelt üggyé nyilvánította a kormány a Budapest–Varsó (NSV) közötti vasútvonal hazai szakaszának előkészítését és megépítését, továbbá a napokban arról is jelent meg kormányhatározat, hogy megkezdődhet az első szakasz kivitelezése, amely tulajdonképpen egy jelenlegi vonal átépítése. Ez az első szakasz Kelenföld–Budaörs és Törökbálint között épül meg a 2021–2027-es uniós költségvetési időszakban. A vonal a jelenlegi kettő helyett három vágánnyal épül meg. Mint arról az Innovációs és Technológiai Minisztérium lapunkat tájékoztatta, a beruházásnál figyelembe vesznek egy későbbi ütemben hozzáépítendő negyedik vágányt, így ez a vonal az NSV budapesti bevezető szakaszaként is üzemelhet. Közölték azt is, hogy az NSV nyomvonalával külön megvalósíthatósági tanulmány foglalkozik, amelynek előkészítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. írt ki közbeszerzést.

A szakasz Kelenföld állomás kijárati ívét követően óránként 140 kilométeres sebességre épül ki, illetve így újul meg. Jelenleg Budaörs állomáson nincs külön szintű gyalogos átkelő a vágányok között, és a kijárat után csak száz kilométeres sebességgel lehet haladni. Ilyen formán a következő tervezési szakaszban dől el, hogy Budaörsön a jelenlegi vasútállomáson újulnak-e meg a vasúti peronok, vagy a város által tervezett intermodális csomópont helyén, azt előkészítve új vasúti megállóhely épül-e. Szintén a Budapest–Hegyeshalom vonal részeként – de nem kapcsolódva az NSV-hez – újul meg Almásfüzitő és Komárom között a vasútvonal. Ez a szakasz a jelenlegi nyomvonalon, 160 kilométeres sebességre épülhet át, az ehhez szükséges ívkorrekciókkal. Jelenleg ugyanis itt az engedélyezett sebesség 120 kilométer. A beruházás a közbenső megállóhelyek korszerűsítését és az 1-es út keresztezésének felüljáróval történő kiváltását is tartalmazza.

A kiemelt beruházások egyik legsürgetőbb projektje a Nagykáta és Újszász közötti vasútvonal megújítása, márcsak azért is, mert a Budapest–Lőkösháza vasútvonal az V. számú páneurópai korridor része, viszont a felújítandó pálya egy részén negyven–hatvan kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A szakasz eredeti engedélyezési sebessége száz kilométer, és 120 kilométeresre növelve újulhat meg. Mindhárom beruházás a 2021–2027-es uniós pénzügyi ciklusban közösségi társfinanszírozással valósulhat meg. Minden szakaszra megvalósíthatósági tanulmány készült, a következő lépés az engedélyezési tervek kidolgozása.A tanulmány az egyes beruházások becsült költségét 10-25 milliárd forintos sávba teszi, a kiadásokról viszont a tervek és a kivitelezési közbeszerzési eljárások eredményének ismeretében adható pontosabb tájékoztatás.

Putsay Gábor; Magyar Hírlap

Új hozzászólás