Búcsú a németektől: avagy viszlát, és kösz a világháborúkat!

HungaryFirst küldte be 2019. 07. 23., k - 05:54 időpontban

Hamarosan megáll az élet Németországban?

A német gazdaság stagnál, illetve negatív tendenciát mutat. Könnyítések helyett a kormány új széndioxid-adó kivetését tervezi, ami minden energiafelhasználást büntetne. A német konjunktúra gyengül, és miután már a harmadik egymásután következő negyedévben stagnált, illetve csökkent az összgazdasági termelés, most már recesszióról kell beszélnünk. 2019-re 0,7 %-os növekedést várnak, de ez az előrejelzés az év folyamán egyre bizonytalanabbá vált.

Időközben példátlan tömegelbocsátási hullám tanúi lehetünk, melynek egyik fő oka a német vezetés klímapolitikájában keresendő. Az autógyártók elé teljesíthetetlen kibocsátási normákat állítottak, üldözni kezdték a dízel-technológiát és továbbra is kényszerítik őket, hogy – a szubvenciók ellenére – mindeddig eladhatatlan elektromos autókat állítsanak elő.

Mint most tapasztalhatjuk, ennek a politikának következményei vannak: az utóbbi hónapok gazdasági mutatói azt bizonyítják, hogy a válság az autóiparból kiindulva megfertőzi a gazdaság egészét, időközben szinte minden ágazat érintett. Lassan a válság átterjed a szociális rendszerekre és a fogyasztók magatartására is.

Időközben szinte minden ágazat érintett. Lassan a válság átterjed a szociális rendszerekre és a fogyasztók magatartására is. Az autóipar problémái főleg a dízel elleni hadjárattal és az elektromobilitás kikényszerítésével függenek össze.

2019 júniusában az autógyárak termelése majdnem egynegyedével, vagyis 24,4 %-al csökkent az előző évihez képest. Az év első hat hónapjában eddig 12,5%-al csökkent a termelés, miután 2018-ban is 9,45-os csökkenés mutatkozott. A vásárlók elbizonytalanodtak, illetve a recessziótól rettegnek, így a Németországban eladott autók száma tovább csökken, júniusban májushoz viszonyítva 4,7 %-al.

Ennek megfelelöen beindultak az elbocsátások. A Ford még ebben az évben 12 ezer dolgozó elküldését tervezi, és félő, hogy az európai autógyártást teljesen le fogja állítani. A Volkswagen már 2016-ban megegyezett az üzemi bizottsággal és a nagy hatalommal bíró vasasszakszervezettel, az IG Metallal, hogy 2020-ig 30 ezer dolgozótól fognak megválni.

Érdekes, hogy a cég mire kívánja a béreken megtakarított pénzt fordítani: a továbbra is eladhatatlan elektromos autók fejlesztésére és termelésére – a kormány direkt nyomására. Erre a nyomásra a Volkswagen különösen érzékeny, miután a cég egyharmada állami tulajdonban van, és így az állam közvetlenül is beleszól az üzleti politikába.

Az Audinál az üzemi bizottság jelenleg még tárgyal a vezetőséggel az ott foglalkoztatottak 15%-ának elbocsátásáról, miután az operatív nyereség 2018-ban 25%-al csökkent. A BMW-nél „csak” a munkaerőfelvétel szünetel, mivel a cég előrelátóan gondoskodott a jövőről.

Már régóta nem Münchenben és Dingolfingban áll a legnagyobb BMW-autógyár, hanem az amerikai Dél-Karolina államban. Miután az autóipar kevesebb acélt rendel, ezért a nagy acéltermelők is elbocsátásokra kényszerülnek. A Thyssenkrupp 6 ezer dolgozójától válik meg, az Arcelor-Mittal dolgozóit Brémában és Eisenhüttenstadtban rövidített munkaidőben foglalkoztatják. Egyedül Bajorországban 55 ezer munkahely szűnt meg a beszállítóknál az autóipar válságának következtében.

 

Az eredeti, teljes írás ITT érhető el!

Új hozzászólás